Automatisering is niet zomaar de nieuwste hype. Sterker nog: veel bedrijven zijn daar al jaren mee bezig, in meer of mindere mate – u ongetwijfeld ook. Van daaruit kunt u nog veel meer taken en processen automatiseren. Verdere digitale transformatie is weliswaar een sprong in het diepe, maar die voordelen maken het waard. We lichten er in deze blog zes uit.
Wat is de waarde van automatisering? Om die te bepalen, wordt vaak gedacht vanuit besparingen. Als u twee administratieve medewerkers vervangt door robots, dan spaart u heel wat maandlonen uit. Dat is een berekenbare ROI, even afgezien van de vraag of dat nou zo’n fijne beloning is voor al die trouwe dienstjaren. Maar automatisering heeft indirectere positieve gevolgen, die zich niet zo makkelijk laten meten. Toch zijn zij belangrijke aanjagers voor uw digitale transformering.
Even terug naar de administratieve medewerkers. U heeft ze niet vervangen door de robots, maar laat ze juist samenwerken. Slimme zet, want die robots nemen nu eenvoudige, repetitieve taken over. De afdeling administratie blijkt daar ook enthousiast over: niet langer alle gegevens twee keer controleren op overtypfouten. Zij kunnen hun kennis en ervaring nu efficiënter inzetten, bijvoorbeeld door klanten of collega’s gericht hulp te bieden.
Over klanten gesproken: zij worden er natuurlijk blij van als ze sneller geholpen worden. Wat hen ook blij maakt: formulieren die al zoveel mogelijk ingevuld zijn met gegevens die al bij u bekend waren. Bovendien, bedrijfswebsites zijn vierentwintig uur per dag bereikbaar, zeven dagen per week. Dat klinkt als een open deur, maar klanten verwachten informatie te krijgen wanneer zij die willen hebben. Automatisering zorgt ervoor dat ze die ook direct ontvangen.
Door te automatiseren wordt het gemakkelijker om een groter én specifieker aanbod te doen aan producten en diensten. Een groter portfolio heeft over het algemeen meer handmatige processen en acties tot gevolg. Dat kan een reden zijn om het aanbod vrij standaard te houden. Echter, klanten zijn altijd al kritisch en mondig geweest, maar door digitale informatievoorziening weten ze tegenwoordig nog beter wat ze willen. Automatisering maakt maakt een groter aanbod mogelijk, en zelfs personalisatie. Beide worden door klanten zeer gewaardeerd.
Stel, uw klanten ontdekken dat uw concurrent hen veel sneller kan helpen. De kans is heel reëel dat ze overstappen. Als de andere spelers op uw markt een automatiseringsslag maken, dan moet u wel volgen. Maar wat als u hen voor bent, juist omdat u die sprong in het diepe wel aandurft? Dan wordt uw hoge verwerkingstempo aantrekkelijker voor de klanten die eerst naar uw concurrent gingen.
In andere woorden: automatisering maakt groei mogelijk, ook al kan die niet altijd in cijfers uitgedrukt worden. Of beter: niet direct in cijfers. Doordat uw medewerkers efficiënter hun werkzaamheden uitvoeren en klanten sneller geholpen worden, kunnen de werkzaamheden opgeschaald worden. Plat gezegd: u kunt meer klanten helpen in dezelfde tijd.
Automatisering helpt niet alleen met groeien, maar ook met het opvangen van groeipijnen. Een mooi praktijkvoorbeeld: een bank nam een aantal afdelingen van een andere over. Daardoor namen de kansen op de markt toe, maar het aantal werkzaamheden natuurlijk ook. Door die door automatisering op te laten vangen, hoefde er geen nieuw personeel aangenomen te worden.
Succesvol uw eerste taken geautomatiseerd? Dan volgen er ongetwijfeld vervolgstappen voor verdere digitalisering. Elke automatisering biedt namelijk kansen voor aangrenzende processen. Zo kunt u steeds complexere taken en processen automatiseren. Om terug te komen op uw concurrentiepositie: zo kunt u koploper blijven. Tegen de tijd dat de andere spelers in de markt verdere stappen hebben gezet in hun digitale transformatie, is uw eigen bedrijfsvoering nóg verder gedigitaliseerd.
Automatisering biedt niet alleen volop kansen voor groei, maar blijft zelf ook constant groeien. Maar welke processen lenen zich het beste voor uw volgende automatiseringslag? Lees daar alles over in het e-book Bedrijfsautomatisering in een notendop, die we aanbieden in samenwerking met IBM.